Intern Klanttevredenheidsonderzoek

De kwaliteit van de dienstverlening aan de externe klant wordt voor een belangrijk deel intern bepaald. Voor de service die zij aan de klant verlenen zijn uw medewerkers immers mede afhankelijk van collega´s die ondersteunende diensten leveren. Zoals ICT, Communicatie en HRM.

Met een intern klanttevredenheidsonderzoek krijgt u inzicht in hoe deze afdelingen bijdragen aan de doelen van uw organisatie. Een soepele samenwerking tussen afdelingen heeft een positieve invloed op het bedrijfsresultaat. Inzicht in interne klanttevredenheid helpt u de effectiviteit, efficiëntie en klantgerichtheid van uw organisatie te optimaliseren.

Waarom een intern klanttevredenheidsonderzoek?

  • Inzicht in het functioneren van uw eigen organisatie: Een intern klanttevredenheidsonderzoek laat zien hoe de onderlinge communicatie en samenwerking tussen afdelingen verloopt en legt de knelpunten bloot.
  • Meer kwaliteitsgerichte medewerkers: Door het delen van de resultaten met uw medewerkers maakt u hen bewuster van de waarde die hun werk heeft voor de rest van de organisatie. Op basis van de uitkomsten kunt u doelstellingen formuleren en de prestaties van interne afdelingen daar in een volgende meting op toetsen.
  • Basis voor SLA’s: Met name grote organisaties besteden bepaalde diensten nogal eens uit aan externe leveranciers. De onderzoeksuitkomsten kunnen gebruikt worden om Service Level Agreements op te stellen.
  • Productievere medewerkers: Uw medewerkers komen met verbeterpunten, zoals bijvoorbeeld ICT-gerelateerde zaken, facilitaire diensten. U kan daar direct actie op ondernemen.
  • Behoud van externe klanten: U krijgt inzicht in waar de interne organisatie verbeterd dient te worden om de serviceverlening aan de externe klant te optimaliseren. Dit heeft een positief effect op tevredenheid en loyaliteit van uw klanten.
  • U verbetert uw bedrijfsresultaat!
interne klanttevredenheidsonderzoek

Testimonial Klanttevredenheidsonderzoek

Jos is een zeer betrouwbare partner om zaken mee te doen. Hij is duidelijk, levert een uitstekend product tegen een goede prijs/kwaliteitverhouding inclusief een helder rapport. Je kunt met Jos goede afspraken maken en maatwerk realiseren, die ook nog eens snel en accuraat verwerkt worden. In de samenwerking valt op dat Jos goed naar de klant luistert.

Jan Groothedde
Jan GrootheddeTeam Lead HRM, J. Fruytier Scholengemeenschap

Intern klantonderzoek uitbesteden?

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen op het gebied van intern klantonderzoek? Vraag een vrijblijvende offerte aan of neem contact op voor meer informatie.

Veel gestelde vragen

Welke onderwerpen worden behandeld in een intern klantonderzoek?

In de enquête komen juist die onderwerpen aan bod die direct van invloed zijn op de effectiviteit, efficiëntie en klantgerichtheid van uw organisatie. Daarnaast levert het interne klanttevredenheidsonderzoek belangrijke performance indicators op voor de klant- en kwaliteitsgerichtheid van de ondersteunende afdelingen binnen uw organisatie. Dit vanuit het perspectief van de medewerkers die hiermee vaak dagelijks te maken hebben. Zij zijn immers de interne klanten van ICT-afdeling, de afdeling Communicatie, de HRM-afdeling, etc. en daarmee afhankelijk van de service en kwaliteit die hun collega´s leveren.

De vragenlijst is zo opgezet dat de medewerkers worden gestimuleerd om niet alleen aan te geven hoe ze elk van de aspecten beoordelen maar ook om hun antwoorden toe te lichten, zodat er aanknopingspunten voor verbeteringen naar voren komen.

Hoe onderzoeken jullie de interne klanttevredenheid?

Er zit weinig tot geen verschil op de manier waarop we onderzoek doen bij klanten, medewerkers of interne stakeholders. Daarom geven we op de volgende pagina uitgebreid uitleg over onze werkwijze: onderzoeksmethodiek.